tisdag 5 maj 2009

ESC - Semi 2 + "the Big 4 feat. Russia" - MINA betyg

Förra veckan och halva den här har jag pluggat från morgon till kväll varje dag (inklusive på helgen!!), så bloggen har fått ligga på is, men på en knapp timme börjar ju andra semifinalen i ESC så om jag skulle ro det här ESC-temat i hamn så är det nu eller aldrig. Magnus har tyvärr inte tid att vara med så det är uteslutande mina betyg. Let's go!

Kroatien - Igor Cukrov feat Andrea "Lijepa Tena"
2
Det är slätstruket men det finns mycket som är sämre än den här balkanballaden. Därför räcker det ändå till en 2:a.

Irland - Sinéad Mulvey & Black Daisy "Et Cetera"
2
Nja, men OK. Tjejrock. Typ Kelly Clarkson-light fast utan glöd. Dock bättre än förra årets kalkonbidrag från Irland.

Lettland - Intars Busulis "Probka"
0
Nej!!! Man vill bara stänga av TV:n.

Serbien - Marko Kon & Milaan "Cipela"
1
Humor som jag inte förstår är naturligtvis inte särskilt kul. Inte mycket till låt är det heller.

Polen - Lidia Koponia "I don't wanna leave"
2
Trist och svulstig ballad som inte berör någonstans. Väldigt lik förra årets poländska bidrag.

Norge - Alexander Rybak "Fairytale"
5
En av årets bästa låtar. Den är magi. Ingen har varit så här segertippad sedan Lordi -06. Han får min röst på lördag. Och vinner han tänker jag se ESC live nästa år i Norge.

Cypern - Christina Metaxa "Firefly"
1
Anonymt och tråkigt. Inte direkt dåligt, men man somnar nästan av tristess.

Slovakien - Kamil Mikulcìk & Nela Pocisková "Let' Tmou"
0
Vilket drama och vilken soppa! Öronen gråter och jag tar en kisspaus.

Danmark - Brinck "Believe again"
3
Egentligen inget märkvärdigt men i sammanhanget sticker det ut lite på ett sånt där skönt sätt. Kul att Ronan Keating har skrivit låten.

Slovenien - Quartissimo feat. Martina "Love symphony"
2
Instrumentala låtar funkade på 90-talet när "Nocturne" vann. De spelade i alla fall live till skillnad från den här förinspelade smörjan. Men den får 2 poäng ändå tack vare att den inte har en direkt dålig melodi egentligen.

Ungern - Zoli Ádok "Dance with me"
3
Fart, fläkt och väldigt gay! En helt OK låt, dock något anonym. Jag tror den går till final.

Azerbajdzjan - Arash feat. Aysel "Always"
4
Stark låt. Den här kommer vara med i toppstriden. Jag är ju dock inte ett av Arashs största fans så jag tycker låten är nere och nosar på en 3:a men jag avrundar uppåt.

Grekland - Sakis Rouvas "This is our night"
4
Pigg låt. Pigg kille. Piggt nummer. Låten är plastig men rätt bra efter några lyssningar. Det kommer gå bra för Grekland i år igen.

Litauen - Sasha Son "Love"
0
Om Grekland har en pigg kille med en pigg låt så är detta motsatsen. En trött kille med en ännu tröttare låt.

Moldavien - Nelly Ciobanu "Hora din Moldova"
3
Dansant och glatt - precis som det ska vara i ESC. Jag gillar det.

Albanien - Kejsi Tola "Carry me in your dreams"
5
Årets bästa låt. En klassisk eurovision-schlager i "J'aime la vie"-klass. Dock tycker jag att låten gör sig bättre på det fantastiska albanska originalspråket. Jag älskar albanska! Men låten i sig är en solklar femma, oavsett språk.

Ukraina - Svetlana Loboda "Be my valentine"
3
Ett tungt beat räddar den här tunna låten. Den blir nog farlig, men jag tycker den är lite för mycket. Men om några år är det säkert Ukraina jag kommer att komma ihåg från detta år. På gott och ont.

Estland - Urban Symphony "Rändajad"
5
Årets näst bästa låt. Den bästa balladen är det i alla fall lätt. Jag älskar henne. Hon är trollbindande. Jag hoppas den här blir farlig.

Nederländerna - De Toppers "Shine"
2
Jag blir rädd. Men det är ju egentligen inte dåligt så det räcker till en 2:a. Vad hände med Nederländerna? De var ju jämt bra förut...

Frankrike - Patricia Kaas "Et s'il fallait le faire"
4
Kraft och styrka. Hon vet hur man trollbinder en publik. Jag älskar det här. Låten är dock lite tunn. En starkare refräng hade inte skadat.

Ryssland - Anastasia Prikhodko "Mamo"
1
Åh fy tusan vilken skrik-apa! Och tråkig låt har hon dessutom.

Tyskland - Alex Swings, Oscar Sings "Miss Kiss Kiss Bang"
3
Det svänger bra men på något sätt känns den lite väl "sommarhit 1999". That's not good.

Storbritannien - Jade "My time"
0
Gräsligt! Avskyvärt! Jag kräks! Så pretantiöst och billigt. Andrew Lloyd Webber har inte haft en hit på 10 år. Han får ingen hit i år heller.

Spanien - Soraya "La noche es para mi"
4
Snygg tjej. Hookig låt. Dessutom har hon startnummer 25, dvs sist av alla. Den kan bli en farlig outsider i tävlingen. Jag är säker på att Spanien får sin bästa placering sedan delfinalerna infördes.

3 kommentarer:

Kim M sa...

Bra där!
Gillar också Spanien.
Och Albanien får min tolva.

Linda sa...

hej på dig,,, ser att du har full koll på vad som är bra, Norge tycks ha fått din 12a också. Hoppas allt är bra i Umeå, själv har jag avslutat mina studier och bara njuter av dagarna//Linda

Elias sa...

Kim M: Helt rätt!

Linda: Jo Norge var kanonbra även om jag rankar några låtar aningen högre. Skönt att ha studierna färdiga. Själv har jag en vecka kvar tills jag är klar för denna termin. Ha det gott!