tisdag 28 april 2009

ESC - Semi 1 - Våra betyg del 2


Förlåt att jag tråkar ut alla icke-intresserade, men här kommer fortsättningen av mina och Magnus betyg på bidragen i semifinal 1.

Israel: Noa & Mira Awad "There must be another way"
Elias: 2

Tråkig låt men stämsången är jättefin. De sjunger skiten ur de flesta, men som sagt, låten är för blek.
Magnus: 3
Fin liten låt som går lite väl mycket på repeat mot slutet. Som sagt, sköna och rena stämmor som känns genuina. Jag gillar den, men bara lagom.

Bulgarien: Krassimir Avramov "Illusion"
Elias: 1

Årets "hot" mot Malena. Alltså låten är väl typ okej men en kille som låter likt en katt som har väldigt, väldigt ont faller inte riktigt mig i smaken. Usch!
Magnus: 3
Den här gillar jag. En bra låt som känns väldigt dekadent. Här talar vi kanske mer om falsettsång än opera... Jag är på väg att sätta en fyra, men måste behärska mig. Det här kan låta riktigt illa live, tror jag.

Island: Jóhanna Gudrún Jónsdóttir "Is it true"
Elias: 1

Den här låten hyllas av Eurovisionfans på nätet men jag förstår inte riktigt what the fuss is about så att säga. Jag hatar mediokra dängor som denna. En ballad som inte berör på något sätt som dessutom känns som 6 minuter och inte 3. En kisspaus.
Magnus: 2
Rätt fin melodi som andas klassisk eurovision. Saknar dock de pompösa inslagen som riktiga ESC-ballader brukar leverera. Hon sjunger fint, men inte mer eller bättre än så. Känns som sagt blek, men kan överraska i finalen - för dit går den.

Makedonien: Next Time "Nesto sto ke ostane"
Elias: 1

Jag har inget emot rock men det här låter dammigt. Alldeles för tjäckt och oldschool.
Magnus: 0
Jag har inte så mycket att säga om sådan här skit.

Rumänien: Elena Gheorghe "The balkan girls"
Elias: 3

Den här tycker jag är ganska catchy. Den svänger dock lite för lite men efter ett gäng dåliga låter på raken så överser jag detta. Skönt med lite pop!
Magnus: 3
Bra partylåt som jag kommer nynna länge på. Något blek produktion. Saknar bas och lite mer drama i låten skulle inte skada. Jag gillar hennes slätstrukna popröst, är svag för sådant.

Finland: Waldo's People "Lose control"
Elias: 4

Åh vilken refräng! Hur catchy som helst, den sätter sig direkt och härligt med en produktion med stark bas. Dock gillar jag inte rap-verserna lika mycket så det drar ner betyget en aning. Jag lyssnade jättemycket på Waldo's People för 11 år sedan. De hade en minihit i Sverige med "U drive me crazy" och två år senare med "1000 ways", den gillade jag också och jag tycker det är kul att de är tillbaka i samma form som då.
Magnus: 4
Bra låt som kommer gå långt i finalen. Den känns party - men kanske party från 94. Jag gillar den som sagt, men den är för lik typ allt som E-Type gjort.

Potugal: Flor-de-lis "Todos as ruas do amor"
Elias: 2

Åh vad synd! Jag håller alltid tummarna för Portugal eftersom de aldrig kommit bättre än 6:a. Det här var tyvärr inte så jättebra, men lite halvsvängigt är det allt. En svag 2:a för att de sjunger på sitt vackra hemspråk.
Magnus: 2
Vackert men anonymt. Behagligt men förutsägbart. Gulligt och utan karaktär. Inte till final.

Malta: Chiara "What if we"
Elias: 2

Chiara IGEN! Hur många år ska hon få förpesta Eurovision?! Åh vad jag är less hennes pipiga stämma och svulstiga ballader. Dock bättre än Islands ballad så därför blir det en 2:a
Magnus: 1
Här kommer då min kisspaus. Denna menlösa sångerska som väldigt många verkar tycka ha en ängels röst. Nja, jag vet inte. Hennes pipiga stämma tråkar ut mig, liksom hennes tråk-ballad.

Bosnien-Hercegovina: Regina "Bistra voda"
Elias: 4

Äntligen en ballad som berör mig! Åh vilken härlig final vi får på Semifinal 1. Ett riktigt anthem.
Magnus: 5
Bäst hittills. Mycket bra. Rätt så snygg kille med snygg röst. Bra melodi. Drama. Känns som en uppgörelse.

Inga kommentarer: