onsdag 22 april 2009

ESC - Semi 1 - Våra Betyg del 1


Eftersom vi älskar Eurovision Song Contest här i familjen Nordlund/Borg så vore det ju en skam om vi inte kommenterade årets startfält. Vi ger även betyg 0-5. Let's go!

Montenegro: Andrea Demirović "Just get out of my life"
Elias: 3

Det här är egentligen en dussinlåt men i det här sammanhanget blir det en solklar 3:a. Bidraget är snudd på tjatigt men det funkar. Jag blir glad av den. Söta killar i videon. Dessutom är bidraget skrivet av Mr Eurovision - Ralph Siegel.
Magnus: 4
En solklar Eurovision-hit som jag kommer dansa stenhårt till i vardagsrummet. Poängavdrag för något tjatig komposition.

Tjeckien: Gipsy.cz "Ave romale"
Elias: 0

Jobbig sak i ett tempo som ger mig huvudvärk.
Magnus: 0
Fruktansvärt! Bort från tävlingen! ESC borde för övrigt ha ett slags saneringsfilter så man slipper sådan här skit. Kanske en jury (bestående av undertecknad) som sållar agnarna från vetet.

Belgien: Copycat "Copycat"
Elias: 1

Elvispastisch går inte hem hos mig. Totalt intetsägande.
Magnus: 2
För käckt, för glatt, för pinsamt. Går inte till final. Jag lovar.

Vitryssland: Petr Elfimov "Eyes that never lie"
Elias: 3

Jag tänkte först att det här kan jag ju inte ge mer än en 2:a men den växer. Den har en snygg refräng dock är inte sångaren lika snygg. Jag står inte ens ut att titta på karln.
Magnus: 2
Skrikiga gitarrer ger mig huvudvärk. Sångaren sjunger ju bra, det ger jag honom. Minus uttalet! Gå en kurs! Refrängen sitter dock därav mitt generösa betyg. Tycker faktiskt inte att han är SÅ ful. Stackarn. Med rätt styling blir det medioker placering i finalen. Alltid något.

Sverige: Malena Ernman "La voix"
Elias: 5

Visst blir man kanske lite patriotisk men den här låten var faktiskt min absoluta favorit i svenska Melodifestivalen. Hon ger mig rysningar av välbehag.
Magnus: 4
"La voix" är mycket, mycket bra. Kanske lite för kall och metallisk på något vis. Däremot får Malena Ernman en solklar femma i betyg. Hon ska dock akta sig för verserna en aning, tidigare har pratsången tenderat att bli liiite falsk. Sorry.

Armenien: Inga & Anush "Nor Par"
Elias: 3

Jag blir glad av den här. Den är kanske lite too much i all sin hurtighet, men det funkar.
Magnus: 3
Varför inte?! Glad - men inte för glad. Käck - men inte för käck. Final blir det för denna dänga. Jag gillar den - men inte alltför mycket. BRA sång!

Andorra: Susanne Georgi "La teva decisió (Get a Life)"
Elias: 3

En svag 3:a. Den är söt och trevlig men ingen toppkandidat direkt. Det var kul att se på inför-programmet på SVT i måndags, där jag fick veta att hon faktiskt är en gammal barndomsidol till mig. Hon var nämligen ena halvan av danska duon Me & My som hade en stor hit med "Dub-I-Dub" 1995.
Magnus: 3
Nej, jag vet inte. Helt okej, men inget att hänga i den berömda julgranen. Jag nynnar med, men släpper den lika fort. Går dock till final, törs jag lova.

Schweiz: Lovebugs "The highest heights"
Elias: 4

Det här bra och den sticker ut i startfältet. En rocklåt som är lite småsyntig, typ som the Killers.
Magnus: 3
Börjar bra, men maler på för länge. Tre minuter kan ju i dessa sammanhang kännas som en evighet i bland. Törs även här lova att det blir final. Men jag röstar nog inte.

Turkiet: Hadise "Düm tek tek"
Elias: 4

Åh jag diggar den! Sjukt snygg tjej, catchy låt. ESC när det är som bäst. Till skillnad från Schweiz låt så får jag en sån där härlig ESC-klassiker-känsla när jag hör den här låten. Dock håller jag med Charlotte Perelli om att produktionen hade kunnat göras lite mer bombastisk. Lite tam produktion och därför är det ingen full femma.
Magnus: 4
Håller med La Charlotte om att produktionen hade kunnat vara mer pompös. En djupare bas hade inte heller skadat. Gillar melodin och tjejen. Topp fem i finalen! U heard it here first.

4 kommentarer:

SkåneSuffe sa...

Gud vad ambitiösa ni är...fast söta :) Hoppas allt är bra och att the English isn't all work and no fun ;) Kramis!

Kim M sa...

S p ä n n a n d e !

Anonym sa...

Har hört att hon ska släppa ut en video till dum tek tek, den som kom ut innan vart inte godkänd.

Elias sa...

SkåneSuffe: Ja, ESC är inget kul alls om man inte tar det på blodigt allvar. Engelskakursen är rätt kul emellanåt så jag har inget att klaga på. Hoppas allt är bra med er också! Kram

Kim M: Bara förnamnet! När ska du kommentera årets ESC??

Anonym: Inte godkänd? Haha, det lät ju skumt.