måndag 22 juni 2009

Cissi, 30!!

Idag är ingen vanlig dag för det är min syster Cissis 30-årsdag. Hurra! Hurra! Hurra! Hurra! Cissi som är den syster som åldersmässigt ligger närmast mig. Hon är också den syster som jag bråkat mest med. Vi har båda tagit ut diverse aggressioner mot den andra när vi var små. Naturligtvis hade Cissi ett övertag eftersom hon var starkare, äldre och listigare. Mitt enda vapen mot henne var att börja gråta och skvallra för mamma. Exempel på vad hon utsatt mig för är följande:

Hon har vid upprepade tillfällen hållit fast mig och kittlat mig tills jag nästan tappade andan.

En gång höll hon fram en stor vitlöksklyfta och sa "Här! Det är godis". Liten och godtroende som jag var gick jag tyvärr på det.

Jag var jätterädd för en bild på en val i en barnbok som jag ägde. Hon la just därför ofta fram boken på min säng, med just den obehagliga bilden frambläddrad. Detta ledde till extrema panik- och gråtattacker för min del.

En gång när jag trodde hon ville vara snäll och leka med mig visade det sig att hon bara ville retas. Hon sa: "Vi leker hund!" Självklart hakade jag på men Cissi slickade mig snart i hela ansiktet, vilket jag inte uppskattade.

Jag kan väl tillägga att jag nog själv inte var någon ängel men det kan vi ta någon annan gång.

Egenligen var hon genomsnäll och trots hennes behov av att reta mig så idoliserade jag Cissi minst lika mycket som mina andra systrar. När hon flyttade till London tror jag vi hade vår första kontakt som kändes vuxen. Detta skedde via brevväxling. Jag minns att hon skrev till mig som en människa, kanske rent av en vän och inte en jobbig skitunge. För en trettonårig lillebror kändes detta väldigt stort. Sedan dess har vi kommit allt närmre och det känns helt fantastisk att vi, tillsammans med Magnus, satt uppe till 5.30 på morgonen för ett par veckor sedan och bara pratade sådär som vänner gör.

Grattis min syster och vän. Dagen är din!

4 kommentarer:

Cissi sa...

Inte utan att man får lite dåligt samvete, men är man storasyster så är man...
Tack ändå! Kram på dej!

Elias sa...

Det var ju inte det som var meningen. Det är ju syskonkärlek för bövelen :)

Kim M sa...

Men vitlök ÄR ju godis!
:-)

Elias sa...

Well... I hate to disagree. :)