onsdag 10 december 2008

A-kassan=Kassa

Ända sedan jag blev deltidsarbetslös har jag försökt få pengar från A-kassan. Jag har varit med i A-kassan+facket sedan flera år tillbaka och betalat ungefär 500 kronor i avgift varje månad. Den 23 September (snart 3 månader sedan) gick jag till arbetsförmedlingen och anmälde mig som arbetslös. Jag har skickat in alla papper i tid, jag har kompletterat, min arbetsgivare har kompletterat, jag har fyllt i kassakort, kompletterat ännu mer och nu äntligen har jag fått veta att jag kommer att få pengar. Men NÄR? Idag trodde jag att jag fått pengarna när jag såg att jag fått brev från dem, men istället skickar de något jag aldrig hört talas om. En arbetslöshetsavgift. Just det ARBETSLÖSHETSAVGIFT! Det räcker alltså inte med att man har betalat in (under flera år) cirka 6000 kronor per år till A-kassan/facket, jag måste dessutom betala en ARBETSLÖSHETSAVGIFT. Man blir ju arg.

Jag blir egentligen inte så arg just över min situation för vi klarar oss på min och Magnus inkomster som de är, men jag tänker på folk som kanske blivit heltidsarbetslösa och som inte har så mycket pengar. Ska de behöva vänta ett kvartal och kanske ännu längre på att överhuvudtaget få pengar? Jag tycker det är vansinne!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vansinne är vad det är.
Vi måste göra något åt detta tönteri och alla dessa påhittade avgifter.

Elias sa...

Jamen absolut! Påhitt är exakt vad det är.

Anonym sa...

man blir inte längre förvånad över alla dessa bestämmelser och avgifter som finns, för att hinna med samhällets "tänk" så måste man själv vara mera utbildad än de som arbetar med själva saken, ex på försäkringskassan, där ska man veta vad det är man exakt behöver hjälp med och vad det är man som man kan ansöka om... Oj oj ett tjorvigt inlägg blev det visst, men hoppas du fattar vad jag menar// Linda

Anonym sa...

A-kassereglerna är vansinniga och allmänt knäppa, men det gör inget, för jag hittade just hit till din nu levande blogg och det gjorde mig glad i hågen.

Räkna med framtida tjuvläseri!

Elias sa...

Linda: Inte det minsta tjorvigt inlägg tycker jag. Du har helt rätt. Man tvingas bli "expert" på så många olika områden.

Tomas: Men hej och välkommen till min nya blogg! Kul med en kommentar från dig :)