torsdag 1 januari 2009

Nyårsanekdoter

Jag gjorde precis samma misstag i år som ifjol. Jag gick och köpte vårt nyårsbubbel dagen före nyårsafton. Hur smart är det? Vi bor typ 150 meter från systembolaget och jag har inte någon framförhållning what so ever. Det var precis som väntat när jag klev in där. Smockat med folk och nästan helt tomma hyllor på "mousserande vitt"-sektionen. Det fanns endast en sort att välja på (om man nu inte vill köpa sån där dyr riktig champagne och göra ett stort hål i plånkan), så jag tog det som fanns och stod i en låååååång kö.

Nyårsafton firades, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, tillsammans med min man och vår hund. Vårt mat-tema var 80-tal.

Förrätt; Räkcocktail
Varmrätt: Oxfilé med krämig potatisgratäng
Efterrätt: Ugnsvärmda päronhalvor med After Eight och vaniljglass

Vid halv 12 började vi fundera på om vi kanske skulle skåla i vatten vid 12-slaget p.g.a. all mat. Vi var helt stört mätta men när det var en kvart kvar tog jag tag i saken och tog fram bubblet och skulle öppna flaskan men det gick inte. Korken satt som berget. Traumatiskt! Nu var jag ju verkligen inställd på att skåla med bubbel. Klockan var 23.58, min vänstra tumme dunkade och hela armen hade nästan domnat bort. Då gjorde jag en överjordisk kraftansträngning och flaskan öppnades så pass på sekunden att vi precis hann fylla två glas, ta hissen upp på högsta våningen och skåla där uppe, i ensamhet, samtidigt som vi tittade ut genom de stora fönstren på alla fyrverkerier. Det var verkligen en jättefin stund. Vi såg fyrverkerier ifrån hela Piteå och bortåt Öjebyn. Jag säger bara en sak; Vilken bra början på det nya året.

Inga kommentarer: