onsdag 12 november 2008

Back to school

Jag har berättat för många vad jag ska läsa nu till våren men när jag väl förklarar tror jag inte att det riktigt fastnar hos dem jag berättar för. Har försökt förklara genom liknelsen att utbildningar är dagstidingar och jag ska studera "nöjessidorna". En ganska bra liknelse om jag får säga det själv, men för att vara riktigt tydlig så har jag här kopierat texten från Umeå Universitets hemsida där de förklarar vad kursen ska handla om:

"Populärkultur A, 30.0 hp
Kursen behandlar populärkulturens budskap och dess roll i samhället. Populärkulturella genrer problematiseras bl.a. utifrån kön, klass, etnicitet och generation. Ämnen som ofta aktualiseras i samhällsdebatten, t. ex. dokusåpa, ungdomskultur, populärmusik och konsumtion diskuteras.

I undervisningen varvas föreläsningar och filmförevisningar med grupparbeten och individuella skrivövningar. A-kursen i populärkultur ger dig behörighet till etnologi B.

Utbildningsnivå: Grundnivå, för nybörjare"

Blev ni något klokare?

Inga kommentarer: