söndag 8 februari 2009

Hmm...

Tjaa, jag är ju ingen framtidsskådare men 1 rätt fick jag i alla fall igår. Vi får se om jag kan tippa bättre till nästa vecka.

Lite tankar om gårdagens final. Alcazar var totalt överlägsna i både låt och framförande. Underbara var de! Sen var det rätt blekt i övrigt men jag hade helst sett Marie Serneholt som finalist om än hennes låt var aningen slätstruken. Och i andra chansen hade jag satt Nina Söderquist och Emilia om jag hade fått bestämma. Sämst igår var Shirley Clamps bakåtsträvande låt och framförande. Vi jublade här hemma åt hennes sista plats. Åk tillbaka till 1992 Shirley!

För övrigt gillar jag inte alls att de får ha backing-track-vocals dvs förinspelade röster i bakgrundsmusiken. Det kändes opersonligt och grötigt. Jag tycker de ska sjunga helt live, som förut. Annars är det som att det inte spelar någon roll hur omusikalisk man är. Man kan ju ändå få det att låta bra.

Det blir svårt att bli riktigt imponerad av en artists vokala insatser i år. Eller förfäras av deras svajiga icke-röster. Jag kommer sakna både och lika mycket.

Petra Medes prestation var toppen. Hon kör en helt rätt approach.

Jag ser kort och gott fram emot nästa lördag med både Lili & Susie OCH Måns Zelmerlöf.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer gärna på Onsdag vid... 19.30. Passar det?

Anonym sa...

Jag håller med.
Vad tänkte Shirley egentligen?
Marie S låt var ju... inget att hänga i granen, även om hon var livlig på scen.

Carina sa...

Vill bara berätta att Måns Zelmerlöw var på mitt jobb och hälsade på. (Han är väldigt söt! och kommer att få en röst av mig.)

Elias sa...

emma: Perfekt passar det!

Kim M: Yeah, låt oss hoppas på lite mindre mediokra bidrag på lördag.

Carina: Åh vad stort! Först Martin Stenmarck och nu Måns. Jag tror nog att jag kommer att slänga in en röst från mig också.