lördag 7 februari 2009

Melodifestivalen delfinal 1

Ikväll är det delfinal 1 i Melodifestivalen och som jag har längtat. Jag tänkte hålla mig från att lyssna på låtsnuttarna, som man får tjuvlyssna på i förväg, för att behålla spänningen in i det sista. Här kommer lite tankar och förhoppningar.


Nina Söderquist "Tick Tock"
Jag har inga större förväntningar på West End Star-vinnaren Nina. Jag har läst omdömen om att det skulle vara en fläskig och skrikig men lättuggad hårdrockslåt. Scennumret ska vara ganska vulgärt med en massa halvnakna män. Inte en låt jag direkt ser fram emot. Fråga: Är inte hårdrock i Melodifestivalen lite väl 2006?


Jonathan Fagerlund "Welcome to my world"
Snällpop som tydligen måste vara med varje år i Mello. Alltid lika tråkigt, alltid lika chanslöst.

Shirley Clamp "Med hjärtat fyllt av ljus"
Folk klagar på att Carola "jämt" är med i mello. Men fröken Clamp då?! 4 gånger på på 7 festivaler. Carola har varit med 5 gånger men utspritt över 26 festivaler. Jag är så less på Shirleys hemska och bräkiga röst. Jag ser inte fram emot detta heller. En menlös ballad med en menlös artist. Dock kommer det säkert gå rätt bra för den

Scotts "Jag tror på oss"Bengtzing tackade nej till denna dansbandslåt, som sägs vara riktigt trist och omodern. Nej detta är inte heller något för mig. Den blir dock säkert livsfarlig pga all publicitet bandet fått under hela hösten.

Emilia "You're my world"En cool, mysig och lite jazzig låt. Detta kan vara en liten halvfarlig outsider men det blir nog ändå bara en femte plats. Jag ser fram emot Emilia ikväll.

Alcazar "Stay the night"Nya Alcazar utan Magnus Carlsson och Annikafiore men med Lina Hedlund istället. Det har ju inte direkt gått strålande för den här nya konstellationen men ikväll vänder det, tror jag. En spännande och oförutsägbar discolåt med ett sjukt snyggt nummer sägs det. Förmodligen min favorit ikväll.

Caroline af Ugglgas "Snälla snälla"Nej jag orkar inte. Snälla snälla ta bort det!

Marie Serneholt "Disconnect me"
Det här blir kul. Jag tror hon har all möjlighet att göra något riktigt bra med den här poplåten. Kritikerna verkar dock tycka att det är slätstruket men jag tror på Marie!

Jag tippar:
Till final går Scotts och Alcazar
Till andra chansen går Marie Serneholt och Shirley Clamp
5:a Emilia
6:a Nina Söderquist
7:a Caroline af Ugglas
8:a Jonathan Fagerlund

Svårt (kanske rent av dumt?) när man inte ens hört låtarna men vi får se.

Bilderna har jag tagit från svt.se

Inga kommentarer: