fredag 6 februari 2009

Vickan, 34


Idag fyller min 10 år äldre storasyster, Vickan, 34 år. När jag var liten, i slutet på 80-/början på 90-talet, var Vickan det coolaste jag visste. Allt med henne var coolt; sättet hon pratade, hur hon fönade håret med överkroppen framåtböjt och hårfönen rakt upp så att håret skulle få massor volym, musiken hon lyssnade på, hennes coola ungdomsgäng, affischen i hennes rum föreställande en svan och en naken man och kvinna i solnedgång.

Nästan varje helg drog hon hem sina coola kompisar till oss och de satt där uppe på övervåningen och åt popcorn och surrade oavbrutet. Ofta fick lilla jag vara med en stund. Tänk, inte är det många 15-åringar som skulle vilja låta sin 5-åriga lillebror vara med och dessutom få honom att känna sig som "en i gänget". De gånger jag inte fick vara med dem, brukade jag sitta i trappen och tjuvlyssna vad de pratade om. Jag var oerhört fascinerad av min syster Vickan.

I mitten på 90-talet bosatte hon sig i USA, vilket resulterade i mitt livs första utomskandinaviska utlandsresa. Åh vad det var kul att åka till Boston och hälsa på. Men jag minns också att jag inte alls gillade att hon var så långt hemifrån. Gång på gång åkte hon tillbaka. Jag saknade henne jättemycket.

Nu är min storasyster en supercool trebarnsmor och det gör mig ont att jag inte kommer kunna träffa familjen Lundman så ofta som jag skulle vilja. Jag älskar ju mina syskonbarn och det gör ont att befinna sig 23 mil ifrån dem. Det går ju så fort för dem att växa upp och jag vill vara med i alla faser.

Hur som helst, stort grattis på din dag! Jag önskar jag kunde vara hos er på kalas men du får hålla tillgodo med detta blogginlägg. Bilden föreställer alla oss syskon på Vickans bröllopsdag för snart fyra år sedan. Många kramar!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack lillebror för de fina orden. Det var ju självklart att du fick va med, jag var så stolt över dig och du underhöll oss med dina schlagerkunskaper. Men att jag var cool det hade jag ingen aning om...Kram, kram!

Elias sa...

Hahaha! Vilken underlig liten pojke jag måste ha varit men kul att jag kunde stå för lite underhållning i alla fall :)
Så klart att du var/är cool! Inget snack om saken.