lördag 14 februari 2009

Melodifestivalen delfinal 2

Klart jag måste tycka till om delfinalen den här veckan också. Startfältet känns ju långt mycket roligare än förra veckans. Och liksom då har jag inte hört låtarna i förväg. Jag spar på spänningen.

Lili & Susie "Show me heaven"
Åh detta blir nog höjdpunkten ikväll. Lili & Susie ÄR min tidiga barndom. När jag var 2-3 år brukade jag leka med ett barbie-huvud i ena handen och ett skipper-huvud i andra. Dessa var symboler för Lili & Susie. Självklart är denna återförening efterlängtad av både mig och stora delar av svenska folket. Det blir Globen för den här eller minst andra chansen.

Lasse Lindh & Bandet "Jag ska slåss i dina kvarter"
Jag älskade Lasse Lindh i mello ifjol. Jag kommer säkert gilla honom i år också. Om det inte blir succé här så blir det nog en given top-5-hit på min favvolista (som jag lyssnar på i skrivande stund) Tracks.


Jennifer Brown "Never been here before"
För 10 år sedan kom hennes stora succéskiva som jag tror hette "Vera". Då var hon ett hett namn med hits som "Tuesday afternoon" och "Alive". Men alltså jag kan inte tänka mig att det finns en enda människa där ute som tycker det ska bli intressant eller kul att höra på hennes comeback ikväll. Hennes tid är förbi.

H.E.A.T. "1000 miles"
80-talshårdrock var bra på 80-talet. Nyproducerad musik i den här genren känns ju alltid mossig enligt mig. Det kommer dock säkert att gå bra. Folk älskar sånt här.


Markoolio "Kärlekssång från mig"
Den här låten ska tydligen vara en ripoff på Elton Johns "Can you feel the love tonight" och hur kul känns det på en skala? Jag hoppas att den här låten spolas ner i toaletten men det kommer ju säkert gå jättebra ikväll.

Amy Diamond "It's my life"
Nu ska jag erkänna en sak; det finns 3 låtar med Amy som jag ÄLSKAR! Nämligen hennes 3 första singlar "What's in it for me", "Welcome to the city" och "Shooting star". Hennes mellolåt ifjol var ju inte så dum den heller, men jag känner mig mätt på henne. Kan hon inte bli vuxen snart?

Cookies N Beans "What if"
Country-musik är bra när Dolly gör den och tydligen ska detta vara lite Dolly-aktigt vilket känns bra. Frida Öhrns röst ju dessutom enormt berörande. Det är kul att det är så många olika musikstilar som fightas ikväll.

Måns Zelmerlöw "Hope & glory"
Jag tillhör den kategorin som tyckte "Cara mia" var menlös och plastig när den kom -07. I efterhand tycker jag om den jättemycket. Klart den, och inte the Ark, skulle ha vunnit det året. Ikväll ser jag mycket fram emot Måns. Måns är glädje och det är det mello handlar om.

Jag tippar:
Till final går Måns Zelmerlöw och Lili & Susie
Till andra chansen går H.E.A.T. och Markoolio
5 Amy Diamond
6 Cookies N Beans
7 Jennifer Brown
8 Lasse Lindh & Bandet

Bilderna kommer från svt.se

Inga kommentarer: